16 år i kampen mod madspild

Af Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad - Danmarks største organisation mod madspild - www.stopspildafmad.org

I forbindelse med både den nationale og internationale Madspildsdag og 16-års jubilæet for samarbejdet mellem REMA 1000 Danmark og forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, er det en god idé at gøre status over kampen mod madspild.

Den systematiske kamp mod madspild daterer sig i nyere tid tilbage til 2008.

Kampen mod Madspild 1.0 prægede årene 2008-2013. Stop Spild Af Mad-bevægelsen blev stiftet, og danskerne begyndte at vænne sig til begrebet “madspild”.

Kampen mod Madspild 2.0 fokuserede på økologi i årene 2014-2017. Kantiner og storkøkkener måtte mindske deres madspild for at få råd til økologi, og de gik forrest i kampen mod madspild.

Kampen mod Madspild 3.0 havde fokus på klima i årene 2018-2019. #Klimastrejker, #Klimavalg og mange klimaforskrækkede teenagere skabte opmærksomhed.

I dag er Kampen mod Madspild 4.0 sat i gang. Efter Coronavirus-pandemien, hvor danskerne lærte at handle ind én gang om ugen for at mindske smitten og dermed bruge al maden op, kom inflationen. Dermed blev kampen mod madspild forvandlet fra "nice to have" til "need to have" – og i dag handler det altså om at spare penge.

I dag er der mange andre presserende emner i verden, som har overtaget dagsordenen. Efter 16 år skaber kampen mod madspild ikke længere de store overskrifter i medierne. Også det politiske fokus på madspild er dalende. Regeringen har i Finansloven for 2025 præsenteret en plan, der inkluderer besparelser og politiske prioriteringer, hvilket betyder, at indsatser inden for madspild, gastronomi og madkultur vil bortfalde.

Ordsproget siger: “Lad falde, hvad ikke kan stå”. Hvis flere organisationer og aktører i længden ikke selv kan skabe en økonomisk bæredygtig model for deres drift, vil de blive erstattet af andre, som formår dette. Derved bliver kampen mod madspild liberaliseret og ikke noget, som skal støttes af offentlige midler fra finansloven.

Blot fordi medie- og politisk fokus på madspild daler, forsvinder problemet ikke. Heldigvis handler ansvarlighed ikke om, hvor mange presseklip man kan opnå, og flere store virksomheder er allerede i fuld gang med at forebygge og reducere madspild for at opnå FN’s verdensmål om at halvere madspild.

I år markerer 16-års jubilæet for samarbejdet mellem REMA 1000 Danmark og forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, og der er opnået mange resultater gennem de seneste 16 år. Detailkæden REMA 1000 var den første detailkæde i Danmark, der aktivt engagerede sig i kampen mod madspild, allerede for 16 år siden, i samarbejde med Stop Spild Af Mad. Der er sket mange positive tiltag siden da, herunder et fuldt stop for salg af mængderabatter i alle danske REMA 1000-butikker siden 2008, tonsvis af overskudsmad er reddet og formidlet til udsatte, og et stort antal ukurante og “frasorterede” grøntsager og andre produkter er blevet solgt i stedet for at gå til spilde i industrien. Innovation, udvikling af nye produkter, flere kampagner og mange andre aktiviteter har også bidraget til kampen mod madspild.

Sidste år reducerede REMA 1000 kædens madspild med 10 %, primært på bagerbrød, pålæg, mejeriprodukter og fersk kød – og REMA 1000’s samlede udsmidningsprocent er dermed reduceret til 1,56 %. Kampen mod madspild er sund fornuft – og har derfor ingen udløbsdato.

Tak for et godt og mangeårigt samarbejde – vi glæder os til de næste 16 år.